-آيا ممكن است روزي آب درياها نابود گردد؟
(0)
-2- «شيخ» و «آخوند» به چه معناست ؟
3- چرا سمتهاي كليدي را به شيخها مي دهند ؟(0)
-مـي دانـيـم آزمايش براي اين است كه اشخاص يا چيزهاي مبهم و ناشناخته را بشناسيم واز ميزان جهل و ناداني خود بكاهيم خوب خداوندي كه با علم بي پايانش از اسرار همه چيز و همه كس آگاه است چرا امتحان مي كند مگر چيزي بر او مخفي است ؟(0)
-اگر آزمايش الهي براي پرورش است انبياء كه انسانهاي كامل هستند چرا آزمايش مي شوند ؟(0)
-بهترين راه براي موفقيت در آزمايش هاي الهي چه چيزي است ؟(0)
-خـداونـد در قرآن مجيد مي فرمايد : آن كس كه مرگ و حيات را آفريد تا شما رابيازمايد كه كدام يك از شما بهتر عمل مي كنيد .
(1) در ايـنـجـا سوال پيش مي آيد :تنها كسي نياز به امتحان دارد كه از وضع و سرانجام كار آگاه نـبـاشـد ; خداوندي كه آشكار و پنهان براي او يكسان است و چيزي در آسمان و زمين بر او مخفي نيست چه نيازي به امتحان بندگان خود دارد ؟(0)
-لطفاً جهت آشنايي بيشتر باآستان قدس وخدمات اين دستگاه مبارك اطلاعاتي كه ميتواند دراين خصوص مراكمك كند برايم ارسال فرماييد(0)
-در قرآن اشاره به آسمانها و زمينهاي هفتگانه شده منظور چيست ؟(0)
-شـهب پيش از اسلام بود با آنكه از آيه قرآن معلوم مي شود كه در عهد پيغمبر صلي اللّه عليه و آله و سلم تازه ظهور كرد براي راندن شياطين و ابطال كهانت ؟(0)
-شهب چه ارتباط با كهانت و منع شنيدن صوت از اهل آسمان دارد ؟(0)
-آيا ممكن است روزي آب درياها نابود گردد؟
(0)
-2- «شيخ» و «آخوند» به چه معناست ؟
3- چرا سمتهاي كليدي را به شيخها مي دهند ؟(0)
-مـي دانـيـم آزمايش براي اين است كه اشخاص يا چيزهاي مبهم و ناشناخته را بشناسيم واز ميزان جهل و ناداني خود بكاهيم خوب خداوندي كه با علم بي پايانش از اسرار همه چيز و همه كس آگاه است چرا امتحان مي كند مگر چيزي بر او مخفي است ؟(0)
-اگر آزمايش الهي براي پرورش است انبياء كه انسانهاي كامل هستند چرا آزمايش مي شوند ؟(0)
-بهترين راه براي موفقيت در آزمايش هاي الهي چه چيزي است ؟(0)
-خـداونـد در قرآن مجيد مي فرمايد : آن كس كه مرگ و حيات را آفريد تا شما رابيازمايد كه كدام يك از شما بهتر عمل مي كنيد .
(1) در ايـنـجـا سوال پيش مي آيد :تنها كسي نياز به امتحان دارد كه از وضع و سرانجام كار آگاه نـبـاشـد ; خداوندي كه آشكار و پنهان براي او يكسان است و چيزي در آسمان و زمين بر او مخفي نيست چه نيازي به امتحان بندگان خود دارد ؟(0)
-لطفاً جهت آشنايي بيشتر باآستان قدس وخدمات اين دستگاه مبارك اطلاعاتي كه ميتواند دراين خصوص مراكمك كند برايم ارسال فرماييد(0)
-در قرآن اشاره به آسمانها و زمينهاي هفتگانه شده منظور چيست ؟(0)
-شـهب پيش از اسلام بود با آنكه از آيه قرآن معلوم مي شود كه در عهد پيغمبر صلي اللّه عليه و آله و سلم تازه ظهور كرد براي راندن شياطين و ابطال كهانت ؟(0)
-شهب چه ارتباط با كهانت و منع شنيدن صوت از اهل آسمان دارد ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:51534 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

عدالت در آيين اسلام چه جايگاهي دارد؟
عدالت از اصول مهم و از تعاليم و اهداف عمده دعوت اسلام است كه آيات قرآن مجيد و احاديث شريف با كمال تأكيد و صراحت، همه را به آن مأمور و متعهد اجراي آن ساخته است.
از جمله در سورة مائده ميفرمايد:
«ِاعْدِلُو هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوي» مائده/8
[عدالت ورزيد كه عدل به تقوي نزديكتر است.]
و در سوره انعام ميفرمايد:
«وَ اِذا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا» انعام/152
[وقتي سخن گفتيد، به عدالت سخن بگوئيد.]
و در سوره نحل مي فرمايد:
«اِنِّ اللهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْاِحْسانِ» نحل/90
[خداوند متعالال امر مي فرمايد به عدل و احسان.]
در نهج البلاغه حكمت 374، پس از آنكه امر به معروف و نهي از منكر را فرموده است، ميفرمايد:
«وَ أَفْضَلُ مِنْ ذلِكَ كُلِّهِ كَلِمَهُ عَدْلٍ عِنْدَ اِمامٍ جائِرٍ» (نهج البلاغه فيض الاسلام، 1021، نامة 53)
[برتر از امر به معروف و نهي از منكر، سخن عدل است كه در حضور پيشوا و زمامدار ستمكار گفته شود.]
و نيز حضرت امير المؤمنين (ع) در آغاز خلافت ظاهري ـ چنانكه در نهج البلاغه است ـ روش صريح خود را در اجراي عدالت چنين اعلام مينمايد:
آگاه باشيد هر زميني كه عثمان (از اموال متعلق به حكومت اسلامي كه بايد عوائد آن صرف مصالح مسلمين و رفع حوائج نيازمندان گردد) به كسي بخشيده باشد و هر مالي را از مال خدا اعطا كرده باشد، به بيت المال برگردانده ميشود، براي اينكه حق قديم است (يعني با اساس و با ريشه و سابقه است) و چيزي حق را باطل نميكند.
اگر بيابم آن اموال عمومي را (كه عثمان بخشيده است) در حالي كه مهر زنان كرده باشند، يا كنيزان را با آن خريده باشند، آن را به بيت المال بر ميگردانم كه در عدل، وسعت و گشايش است و آن كس كه عدل بر او تنگ باشد، ظلم بر او تنگتر خواهد بود.
از آن حضرت روايت است كه رسول خدا(ص) فرمود:
«لَنْ تُقَدَّسُ اُمَّهٌ لا يُؤْخَذُ لِلضَّعيفِ فيها حَقُّهُ مِنَ الْقَوِيِّ غَيْرَ مُتَتَعْتَعٍ»
[هرگز پا ك و مقدس نشود امت و مردمي كه در آنها حق ضعيف از قوي بدون ترس گرفته نشود]
براي درك و فهم ابعاد اين عدالت اجتماعي، مطالعه سيره و روش رسول اكرم(ص) و حضرت(ع) را بايد راهنما قرار داد.

امامت و مهدويت ج 2- عقيده نجات بخش
آيةالله لطف الله صافي گلپايگاني

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.